تحلیلی بر نظریات ادبی رولان بارت
نویسنده
چکیده مقاله:
براستی این چه رازی است که در آ ثار خیام، بابا طاهر، فردوسی، حافظ، شکسپیر، دیکنز، شاو، ولتر، مالارمه،لامارتین و هزاران هزار پرچمدار دنیای ادبیات در جهان نهفته است که این چنین مایه ابدیت آنها و جاودانگیپدیدآورندة آنها گشته است؟این چه نیروی قدرتمندی است که پیونددهنده قرون بوده و باعث می شود که یک اثر منقوش در سدة هفتمبا همان تازگی و طراوت مورد استقبال خوانندگان سدة بیستم نیز قرار بگیرد . نیرویی که همواره غزلیات حافظ،حماسه های فردوسی، تراژدی های شکسپیر و فلسفه روسو را در طی قرون زنده نگهداشته است . چه رازی درادبیات نهفته است که باعث می شود دست به دست ونسل به نسل با همان شکوه و عظمت موجود در لحظهخلقتش منتقل شود .هنر از لحظه ای آغاز می شود که برای خود هدفی جز جستجوی صورت معنا نمی یابد . چنین است که یکاثر ادبی مملو از مفاهیم و نشانه ها می باشد و لذا بینهایت مستعد تجزیه و تحلیل از دیدگاه علم نشانه شناسیاست . تحلیلی که هرگز از دامنه ادبیات خارج نیست . در تقاطع جریانهای اصلی فکری قرن بیستم ( زبانشناسی،جامعه شناسی، روانکاوی، نشانه شناسی ) آثار و نبوغ فکری رولان بارت همواره پیشتاز است .این مقاله کوششی است برای گشودن دریچه ای به دنیای پر رمز و رازی که » ادبیات « نامیده می شود .کوششی با تکیه برعلم نشانه شناسی و برگرفته از عقاید رولان بارت : منتقد، نویسنده، محقق، ادیب، و در یککلام فیلسوف متفکر ادبیات قرن 20 فرانسه که به حق انقلابی فکری در باب ادبیات ایجاد نمود .
منابع مشابه
پیرامون تأثیرپذیری رولان بارت از آندره ژید
در سال 1975 و سپس در سال های بعد است که رولان بارت آشکارا از تأثیرپذیری خرد از آندره ژید سخن می گوید و خوانندگان را به تأمل وا می دارد. این اظهارات علنی در سال های بعد و در مصاحبه هایی که انجام می گیرد بارزتر می شود. اما آنچه که از دید همگان به دور مانده بود، اهمیت همین تأثیرپذیری از ابتدای جوانی او و دقیقأ از نخستین مقالات و تتبعاتش بود. بارت با گفتن این که ژید در جوانی او جایگاه بزرگی در ...
متن کاملپیرامون تأثیرپذیری رولان بارت از آندره ژید
در سال 1975 و سپس در سال های بعد است که رولان بارت آشکارا از تأثیرپذیری خرد از آندره ژید سخن می گوید و خوانندگان را به تأمل وا می دارد. این اظهارات علنی در سال های بعد و در مصاحبه هایی که انجام می گیرد بارزتر می شود. اما آنچه که از دید همگان به دور مانده بود، اهمیت همین تأثیرپذیری از ابتدای جوانی او و دقیقأ از نخستین مقالات و تتبعاتش بود. بارت با گفتن این که ژید در جوانی او جایگاه بزرگی در ...
متن کاملمؤلف به مثابه مهمان متن نه روح متن (بر اساس رویکرد رولان بارت به مفهوم مؤلف)
رولانبارت در سال 1968 در مقالهای ـ که اکنون متن بسیار معروف و شناخته شدهای است ـ مرگ مؤلف را اعلام کرد. صراحت بیان این نظریه جسورانه باعث شد که برخی مفسرین آن را مرگ بر مؤلف تفسیر کنند. مرگ مؤلف یا مرگ بر مؤلف؟! آیا مؤلف بعد از خلق متن خود برای همیشه میمیرد یا در نقشهای تازه و تناسخگونه به متنش بازمیگردد؟ به نظر میرسد بارت میان مفهوم مؤلف و مخاطب مانند دو مفهوم خلق و خوانش، ارتباطی دو س...
متن کاملنسبت تاریخنگاری با مسئلۀ مرجع در عکاسی نزد رولان بارت
تاریخنگاری عینی، به تعبیر دیگر، عینیتگرایی در تاریخنگاری و مسئلۀ وجود مرجع واقعی در عکاسی به ظاهر پیوند آشکاری با هم ندارند، چنانکه بیشتر جستارهای معاصر که دربارۀ نسبت تاریخ و عکاسی نگاشته شدهاند با توجه به تعاریف جدید از قابلیت بازنمایی عکاسی و بدون توجه صریح به جریانهای تاریخنگاری نوشته شدهاند؛گرچه همگی در نقد بازنمایی عکاسانه به آثار رولان بارت و دیگر هم عصرانش، به عنوان متون کلاسیک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 4 (74زمستان 1388)
صفحات 17- 35
تاریخ انتشار 2009-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023